מאמרים
מבחר מאמרים ומקורות בנושא אמנות הקיר בישראל
- ציורי קיר בזיקה למורשת לאומית, נירית שלו-כליפא וחן ברנט
מתוך: סקר אמנות הקיר בישראל, דוח מסכם, יד בן־צבי, 2014
אמנות הקיר היא חלק מנוף הארץ. היצירות: בציור, בתבליט, בפסיפס ועוד, קבועות על קירות של מבני ציבור: פנים וחוץ. מבני תרבות, מבני דת, בתי מלון ובתים פרטיים מעוטרים בדגמים מופשטים או פיגורטיביים, במערכי ציור בעלי משמעות היסטורית, חברתית, לאומית ודתית. - The Last Remnants of the Israeli Left – New York Times, 27.4.2020
If you seek the socialist vision of this country’s founders, it’s no longer in the Knesset — it’s on the wall.
Article as pdf - אני רוצה שזה יהיה חי – יצירות ופסלים של רודא ריילינגר במרחב הציבורי/מיכאל יעקובסון
מתוך הספר:
רודא ריילינגר, עריכה ומחקר: גליה בר אור ורותם לבנון, מוזיאון וילפריד ישראל לאמנות ול - משחקים או בונים ומוזת האמנות ביניהם, ששון לילך
– אימוני הוראת אמנו בבית ספר אגרון בירושלים
במעגלי החינוך – מחקר עיון ויצירה, גליון 1 ינואר 2011, בהוצאת המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, ירושלים - לקראת אמנות כותלית, רון ברטוש
הקיר חשוב פה. לעתים נדמה שסדר היום המקומי נקרע בין קיר לבין קיר, בין הכותל לבין חומת ההפרדה. אדם מול קיר — מתפלל; אדם מול קיר — כלוא; אדם מול קיר — מתבונן באמנות
'הארץ', 18.12.2018
- שימור ציורי הקיר באולם בית איתמר באפיקים, אלי אשכנזי
הגלילה 45, מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
מבחר ציטוטים מכתבות של אלי אשכנזי אודות שימור ציורי הקיר בבית איתמר באפיקים.
- הציור שבקיר, עלי קדם
הזמן הירוק – שבועון הקיבוצים, מס' 1570, 9.3.17
כנס שנערך בעמק הירדן עסק בציורי הקיר הענקיים על מבני ציבור משנות ה- 40 וה- 50 בקיבוצים, שביטאו את האהדה למהפכה הסוציאליסטית.
- אוצר בלום מסתתר מתחת לטיח, ניר חסון
מתוך: הארץ, 10.2.16
ציורי קיר ותבליטים מראשית הציונות ועד ימינו מוצגים בקיבוצים, במשרדי ממשלה וברחובות הערים, אבל חלקם כבר פורקו או טויחו ורובם מתקיימים מחוץ לתודעה האמנותית. סקר של יד בן-צבי איתר והעלה לרשת 400 יצירות.
- צייר לי חלוץ, אלי אשכנזי
מתוך: הארץ, 20.4.13
אלפי תבליטים וציורי קיר התנוססו בשנות ה-50 וה- 60 על מבני ציבור ברחבי הארץ ופיארו את ההתיישבות והעבודה. עם עם השנים חלק מהם נהרס כליל. פרויקט חדש מתעד אותם לקראת שימור
- ציון שבחלביה – דימויים ציוניים ונופי הארץ בבית הכנסת עדס, נירית שלו כליפא
מתוך: ארץ ומלואה, מכון בן-צבי, ירושלים, 2009
ציור הקיר בבית הכנסת עדס של קהילת ארם צובא (חלב) בשכונת נחלת ציון בירושלים. הציור, פרי יצירתו של אמן בצלאל, יעקב שטרק, הושלם בשנת 1912 והוא היצירה הגדולה והמוקדמת של האמנות העברית בראשיתה. הציור סבל מהשחתה ועבודות השימור גדולות הממדים חשפו את מכלול הציור על קירות בית הכנסת ותקרתו.
- הבית המצויר של עפיה זכריה בשלומי הוא יצירת אמנות עם סיפור קורע לב, עופר אדרת
מתוך: הארץ, 18.5.2017
אלמנה מבוגרת שהפיגה את הבדידות בציור? אמנית מזרחית פורצת דרך שהיתה מורת דרך לדורות אחריה? מכשפה או אולי מלכה בממלכה שבראה לעצמה? הרבה תארים נקשרו בשמה של עפיה זכריה, שעלתה מתימן לשלומי והפכה את ביתה ליצירת אמנות עוצרת נשימה. 15 שנה אחרי מותה מגלה אותה גם הממסד
- אמנות קיר בחדרי אוכל בקיבוצי הקיבוץ הארצי 1950-1967, תמר גיספאן-גרינברג
מתוך: קתדרה, גיליון 135 (ניסן תש"ע), 2010
האמנות הציבורית, על מגוון צורותיה, מעטרת את סביבת האדם מימים ימימה. בצד תפקידה האסתטי הגיבה אמנות זו בתקופות שונות בהיסטוריה על תפיסות חברתיות, תמכה בהן או חתרה תחתיהן, לעתים פיארה אותן ולעתים ביקרה אותן. בהיסטוריה הקצרה של האמנות הישראלית עדיין לא זכתה האמנות הציבורית למחקר מקיף וכולל. - מאמר מאת האמן אריק קורן אודות אמנות הקיר
אמנות הציור – הורתה ולידתה על גבי הקיר
"אותו אדם קדמון שנטל לידיו לראשונה את פנכת העצם, לצייר או לחרוט בה…"
- ציורי הקיר במעלה החמישה, באפיקים ובחיפה – שלדון (שה) שונברג, נירית שלו-כליפא, חן ברנט
מתוך: סקר אמנות הקיר בישראל, דוח מסכם, יד בן־צבי, 2014
מבין אמני הקיר שנחשפו במהלך הסקר בולט שלדון (שה) שונברג, בעיקר משום שעבודתו הנוגעת לימי ראשית המדינה (שהה בארץ לסירוגין בשנים 1955-1950) לא הייתה מוכרת.
- מצגת אודות סגרפיטו שי פרקש מסטודיו תכלת ומיקה טל
מצגת אודות טכניקת סגרפיטו מהרצאה שניתנה במרץ 2017 ב-INTERATIONAL ARCHITECTURAL PAINT RESEARCH CONFERENCE.
- הציור שחזר אל הקיר, קרני עם-עד
מתוך: mynet קיבוץ, 03.09.08
שיפוץ ושיקום של ציור קיר ("פרסקו") היסטורי, שנוצר בשנת 1953 בקיבוץ מעלה-החמישה, הושלם ביום חמישי שעבר. ציור הקיר משתרע על פני יותר מ-15 מטרים לאורך ושני מטרים לרוחב והוא מתאר את רצח החמישה שעל שמם נקרא הקיבוץ, את הקמתו לפני שבעים שנה ואת עיבוד אדמותיו.
- אברהם אופק מקיר לקיר, רותי אופק
מתוך: אברהם אופק, מקיר לקיר, עורכת: רותי אופק, המוזאון הפתוח, גני התעשייה, תפן ועומר, 2001
אברהם אופק צייר שישה ציורי קיר, שלושה מהם נמצאים במקומות ציבוריים ועל פניהם חולפים מדי יום מאות אנשים: בבניין הדואר המרכזי בירושלים ברח' יפו, בבניין הספרייה באוניברסיטת תל אביב ובכניסה לבניין הראשי באוניברסיטת חיפה. השלושה האחרים זוכים למספר מבקרים מועט.
- להחזיר את הצבע לקירות – ציורי קיר בארץ ישראל, שי פרקש
מתוך: חוברת אתרים – המגזין, מס' 6, מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל
חדוות הגילוי והחשיפה היא ממאפייניו של ארכיאולוג חופר, היסטוריון, מתעד ומשמר. לכאורה, ככל שהפריט המתגלה הוא ייחודי ונדיר יותר, או כזה הנקשר באירוע הרואי ובדמות מרשימה, ההתלהבות רבה יותר. אלא שקורה לא פעם שדווקא חשיפת פריטים שבעבר הרחוק ביטאו את חיי היום-יום, את הסגנון העממי, את ההרגל הקבוע, את הטכנולוגיה המוכרת לכולם ואת האופנה הזמנית כל כך שאימצו רבים – בזמנם, היא שמעניקה לחושף את חדוות השימור. שמחה זו מתבססת על היכולת להשוות, למיין ולקטלג – ובאמצעותן של מיומנויות אלה לתת הסבר לתופעות שכיחות, לנתח ולהגיע לתובנות גם באשר לפריטים שהמידע הכתוב עליהם חסר. - ציורי פרסקאות מ"בית איתמר" בקיבוץ אפיקים – שכבות של תקופה,מיכל בראור
מתוך: חוברת הכינוס הארצי ה-2 לשימור מורשת התרבות בישראל.
כחוקרי עבר, אין לנו אלא לבלוש אחריו בתקווה שיוביל אותנו לגילוי מחדש של מחוזות ישנים. יש מקרים, וכזה הוא סיפורם של ציורי הקיר ב"בית איתמר". - ציורי הקיר בסטודיו של מרסל ינקו – חשיפה ושימור, רעיה זומר-טל
מתוך: חוברת הכינוס הארצי ה-2 לשימור מורשת התרבות בישראל.
הקמת כפר האמנים עין הוד ב- 1953 הייתה בשביל מרסל ינקו הגשמת חלום. אמון על הרוח הקונסטרוקטיביסטית, המיזוג בין האמנויות היה קרוב מאד לליבו. - האמן מרדכי (מוציק)/ הניה מליכסון.
- 'פסיפסי דוד המלך' , /הניה מליכסון.
מאמרים אודות האמן מרדכי (מוציק) יואלי שניהל את מפעל 'מוזאיקה אילון' ועיצב יצירות שיצרו במפעל, וכן על סדרת פסיפסי דוד המלך שיצר המפעל בסדרת מבנים של חברת 'נווה' בשדרות דוד המלך בתל אביב ואחד נוסף ברחוב יהושוע בן-נון. - אמנות קירונית בישראל: שנות ה- 50, גדעון עפרת
מתוך בלוג: המחסן של גדעון עפרת
הממלכתיות הישראלית הצעירה נאלצה להיאבק בקשיים חברתיים וכלכליים קשים, אך הייתה מופעמת באופטימיות קולקטיבית עזה: העם השב אל ארצו, העליות מהמזרח, גיבוש צה"ל, התבססות הקיבוצים, צמיחת מפעלי התעשייה, הפרחת השממה וכו' – כל אלה העצימו את תודעת ה"אנחנו" שהפכה לצו ברמות חינוך, תעמולה ותרבות. אחדות הצבא והעם, קיבוץ הגלויות, התגייסות למשטר הצנע, הישגי החקלאות, הצי וכיו"ב – תורגמו לכרזות, לאירועים ממלכתיים (דוגמת תערוכות "כיבוש השממה" ו"תערוכת העשור", או כנס המחולות בדליה), בה במידה שהופנמו לביטויים אמנותיים, מהספרות והתיאטרון ועד למסכתות וציורי קיר. אמנות הקיר הלמה את המגמה הנדונה.
- ראשית הקראמיקה הישראלית 1962-1932 , גדעון עפרת
מתוך בלוג: המחסן של גדעון עפרת
שתי מגמות משתלבות בתערוכה, הנושאת את הכותרת הנ"ל (מוזיאון הרצליה, 1991): האחת, תיעוד התחלות היצירה הקראמית היהודית בישראל (בעת החדשה). השנייה, תיאורה וריכוזה של מסורת החיפוש אחר זיקה קראמית מקומית – בחומרים, בצורות ובדימויים.
- בצלאל שץ – מונוגרפיה, גדעון עפרת
מתוך: אתר בית שץ
הכישרון הנדיר ״זלג״ ממנו עוד מימי שחר ילדותו. בגיל רך מאוד, אולי שבע, צייר בצבעי עיפרון את משה רבנו יורד מההר, לוחות הברית בידיו, עגל הזהב בעמק שלמרגלותיו, ואילו ירושלים (!) ניבטת באופק הרחוק מתחת לשמש הזורחת. לא פחות ולא יותר!
- סיבוב בבאקה אל גרביה, בחדר האוכל של גודוביץ ביד חנה ובגן פסלים של תומרקין בבורגתה, מיכאל יעקובסון
מתוך הבלוג: חלון אחורי – ארכיטקטורה ואידאולוגיה בדיסנילנד מקומי
- סיבוב בבית העם בכפר שמואל / וגם ביד רמב"ם וברמלה, מיכאל יעקובסון
מתוך הבלוג: חלון אחורי – ארכיטקטורה ואידאולוגיה בדיסנילנד מקומי
- חשיפה של טיח, סטוקו וציורי קיר באתר הארכאולוגי והטיפול בהם: מדריך לארכאולוג החופר ולמשמר, ג'ק נגר ויעל אלף
מתוך: אתר רשות העתיקות

העמלים, עשת אילון, מאיר שטיינגולד, 1952 צילום: שי פרקש
מתוך אוסף שי פרקש:
- אמנות עברית עתיקה, דבר, 21.3.1947 – אודות הספר "ציורי בית הכנסת בדורא אירופוס" מאת נפתלי שנייד, הוצאת גזית.
- יצירה אמנותית בקיבוץ, א. קולב, על המשמר, 1.11.1949 – אודות סמנריון אמנותי של הקיבוץ הארצי ואודות תערוכות בקיבוץ המאוחד.
- המהפכה האמנותית של ע. סלע, א. מן, 23.8.1957 – אודות עמנואל סלע.
- אמנות ציורי הקיר וראשיתה בישראל, צבי גלי, אופקים (13) 1959 – אודות אמנות הקיר בישראל, בשיתוף נפתלי בזם ומירון סימה.
- אמנות הציור הדתית, משה בן-שחר, חרות, 10.9.1961 – אודות המחקר והספר "בתי כנסיות יהודיים בפולין" מאת האדריכל דוד דוידוביץ.
- פרברי חיפה מספרים, חנה בת-מרים, מעריב, מעריב 16.3.1962 – אודות עמנואל סלע.
- קשת צבעים וסגנונות, מעריב, 30.9.1965 – אודות תערוכה של שרגא וייל.

החמישה, בית צילה, מעלה החמישה, שה שונברג, 1953 צילום: נירית שלו כליפא