מספר יצירה: #3183

אמן:
טובול איתם, פריג' קובי
תאריך:
2021
נושא:
דיוקן
יישוב:
ירושלים
כתובת:
מוזאון האיסלם, הפלמ"ח 2
בעלים:
עיריית ירושלים
מידות:
חומרים:
עץ
טכניקה:
חיתוך לייזר
מבנה:
ציבורי
מיקום:
פנים
יצירה קיימת
כן

ורה ברייס סלומונס

הדיוקן נעשה במסגרת המיזם של קובי פריג' "חביבה/נתיבה/ואביבה – גיבורות על הפלמ"ח".

ורה פרנסס ברייס סלומונס (1888–1969) הייתה נדבנית יהודייה בריטית וחוקרת אמנות. היא ידועה בעיקר ביוזמה ובמימון של הקמת המוזאון לאומנות האסלאם על שם ל"א מאיר בירושלים.

"התבקשתי על ידי קובי פריג' יוזם הפרויקט, המאסטר הקהילתי ומפיק אירועי התרבות האלוף, להחליף את האמצעית מחמש הסבכות המקושתות של המוזאון […] בדימוי של מקימת המקום – הנדבנית ורה ברייס סלומונס – אשר הקימה גם בתי אבות רבים בארץ (למעשה המוזאון חולק את המבנה עם דיור מוגן לגיל הזהב בחלקו האחורי). התלבטתי כיצד לגשת למשימה. ראשית היה עלינו להבין כיצד הסבכה המקורית הופקה, מאיזה חומר וכיצד נתלתה. כשהבנו פרטים טכניים אלה, ידענו כיצד לייצר את הסבכה החדשה. כעת, נותר היה לברר מה להציג… קיבלנו תמונה (מטושטשת קמעה יש לומר) של ורה, והאתגר היה לבנות את הפורטרט כך שיהיה ברור ומובחן מרחוק, ובמיוחד לאור הפורמט: לוח עץ עם חיתוך CNC. בהמשך, החלטתי להתכתב עם הסבכה המקורית, המורכבת מערבסקה יפה, אותה הייתי צריך לשחזר במדויק. בתרבות האסלאם המסורתית אין מקום לדימויים פיגורטיביים, ולכן השימוש בערבסקות נפוץ מאוד. יחד עם זאת בחרתי להוסיף לערבסקה המקורית שילוב של פטרן נוסף שיצרתי בעצמי, אשר נע (כמוני) בין מזרח למערב. מחד גיסא לא רציתי שהמעבר לדימוי של ורה יהיה חריף מדי ותלוש, ומאידך גיסא היה חשוב לי שכל אחד מהדימויים יקבל את הכבוד שלו. מכאן קובי לקח את העניינים חזרה לידיים, חיבר לירדן אמיר מבית הנסן, שהפך את יציר המחשב לחומר, פתר את האתגרים הטכניים והבלת"מים שהיו בדרך", איתם טובול, פייסבוק.

מידע נוסף על היצירה
סגור