מספר יצירה: #3290

אמן:
הלביץ־כהן רותי
תאריך:
2021
נושא:
דמויות
יישוב:
משאית
כתובת:
משאית
בעלים:
פרטית
מידות:
7.5X2.4 מטר
חומרים:
צבע
טכניקה:
ציור
מבנה:
ציבורי
מיקום:
חוץ
יצירה קיימת
כן

נשים

רותי הלביץ־כהן, אתר אמנות בדרכים.

האוצרת ויזמית התרבות רונית רייק הזמינה אמנים לצייר על גבי המשאיות, מתוך מחשבה על הנגשת האמנות לקהל רחב בכל רחבי הארץ בדרך מקורית. לדבריה, הרעיון צמח אחרי ההשבתה המוחלטת של תקופות הסגרים – והיא רואה במיזם כלי להשבת החיים לתרבות והתרבות לחיים. לשם ביצוע התוכני היא פנתה אל חברת "פליינג קרגו", וזו נענתה ליוזמה המקורית והפכה את משאיות המשלוחים שלה החברה לאמנות בתנועה. ״החברה הסכימה לוותר על הלוגו הגדול שהיה על דפנות המשאית לטובת עבודות אמנות מקוריות, שציירו אמנים מובילים ישירות על גבי המשאית״, היא אומרת. כך הפכו המשאיות למצע לציור בפורמט עצום. לצורך הביצוע העמידה החברה במה מיוחדת במרכז הלוגיסטי שלה. כל אמן הגיע עם סקיצה, ופיתח לעצמו טכניקה לציור על גבי המשאית, לפי חגית פלג־רותם, פורטפוליו

גוף האישה נמצא במרכז עבודתה של רותי. הוא מופיע בצורות ובמראות שונים; במסווה של ליצן, מלאך, ילדה, אלילה מיתולוגית או דמות היסטורית. הנשים המצוירות חלקן אף שייכות למעגלי משפחתה וחלקן אנונימיות. יש בעבודותיה שפע של אלמנטים שלא תמיד מתחברים בצורה סדורה, הן נראות כ"לא מושלמות" ומותירות לצופה מרחב של פרשנות.

על המשאית, בחרה רותי לצייר שתי סצנות העוסקות בהקפאת רגע טראומתי: F.F.F – fight freeze, שלוש תגובות לטראומה, וזאת מתוך מחשבה על ציור בתנועה (בנסיעה) כמהלך של ״תיקון״ ויציאה מרגע ההקפאה. על דופן אחת: עץ (דפנה) שרוף ממנו מציץ ראש, זרוע אחת שלו מכסה דמות אישה–נערה חושנית ופרח אדום לראשה מתבוננת על צמד נשים נוספות. לדברי האמנית: "דפנה שלי ירדה מהעץ (ביחס לדפנה שציירתי בעבר) בהכפלה ובשילוש (קדוש) והיא שוחררה מעול המין הגברי כולל אביה". על הדופן השנייה: ארבע אימהות ושארית: "ארבע האימהות שלי עברו שינוי אף הן. הסמלים הנלווים אליהן; ארנב לוחש סוד, לב כבד, מצנפת וכנפי מלאך, מספרים סוד. Soft skin Angel מופיע על המלאכית שלי, שהרי אין למלאך עור. פנים שונות לאותה דמות חסרה, היא השארית, ראשו הערוף של הולופרנס אותו אוחזת בידה יהודית המקראית, אשר מנעה את חורבן ירושלים בעורפה את ראשו שר הצבא האשורי הולופרנס, היא גם מהווה סמל להעצמה נשית ויהודית הוא גם שמה של אימי הפרטית והראשונה". תנועת המשאית מוציאה את הגיבורות של האמנית מהקפאת הרגע הטראומתי ויוצרת מחול משותף. העבודה נעשתה בצבעי קירות וספריי באופן ישיר על המשאית ללא סקיצות וללא הכנה מראש, לפי אתר המיזם "אמנות בדרכים".

מידע נוסף על היצירה
סגור