מספר יצירה: #0195
דנציגר יצחק
1958
מופשט, סמלים
ירושלים
קמפוס אדמונד י' ספרא, כיכר צ'רקובסקי (ליד תחנת האוטובוסים בכניסה הראשית)
האוניברסיטה העברית
3.5X7 מטר
אבן
סיתות, תבליט
ציבורי
חוץ
כן
סימנים ארכאולוגים
"לרגל העתקת המכון לארכאולוגיה מהר הצופים לגבעת רם (בעקבות מלחמת העצמאות) הזמינו הארכאולוגים יגאל ידין ובנימין מזר יצירה פיסולית מהאמן יצחק דנציגר (1916–1977). מתחילת דרכו עסק דנציגר בקשרים השונים הנובעים מהמרחב העתיק בארץ ישראל, ובכך היה חלק מן האמנות הישראלית הצעירה שביקשה לשאוב משם השראה. האמנות הזאת קיבלה את ביטויה במבנים ציבוריים ובארכיטקטורה המודרנית, והצביעה גם על שילוב יצירתי בין אמנות לתוצרי מחקר.
ביצירה זו קבע דנציגר בתוך כותל אבנים ירושלמיות בגדלים שונים אלמנטים מהתרבות הכנענית. האובייקטים המיוצגים הם פרי מחקרים של ידין ומזר, אשר מצאו בחפירות תל חצור מצבת בזלת מהמאות ה־14–13 לפנה"ס ובה תיאור ידיים מסוגננות וכן עיטור חותם למלך מהמאה השמינית לפנה"ס שכלל חיפושית בעלת ארבע כנפיים.
במובנים רבים הלך ידין בדרכו של אביו, הארכאולוג אליעזר ליפא סוקניק. לכבוד הקמת בית הנכות לעתיקות היהודים על הר הצופים הזמין סוקניק את הפסל נמרוד, אולם הוא נדחה בגלל מאפייניו הפגאניים. היצירה הנוכחית היא מעין סגירת מעגל של ידין הבן, האמן והאוניברסיטה העברית", מיכל מור "אמנות בעברית", עמ' 80.
מצב השתמרות היצירה: טוב.
