מספר יצירה: #1829

אמן:
שפרוני־הררי אראלה
תאריך:
1969
נושא:
נוף אנושי
יישוב:
בית הקיבוץ הארצי, תל אביב־יפו
כתובת:
לאונרדו דה־וינצ'י 13
בעלים:
הקיבוץ הארצי
מידות:
חומרים:
חרס
טכניקה:
תבליט
מבנה:
ציבורי
מיקום:
פנים
יצירה קיימת
כן

אנשי החימר

יצירת חימר של האמנית אריאלה שפרוני מקיבוץ עין החורש.

את קירות את בית התנועה הקיבוצית שתכנן האדריכל שמואל מסטצ'קין עיטרו יצירות אמנות של איגוד הציירים והפסלים של תנועת הקיבוץ הארצי. כפונקציונליסט אדוק וחניך הבאוהאוס מסטצ'קין התנגד לשילוב של אמנות בבניין, אך אחרי שעבד בצמוד לאמן משה סעידי (שיצר את קיר התבליט לאולם הכינוסים) דעתו השתנתה לטובה.  "אדריכל יכול להיות מושפע מגישה הומנית, חברתית ותרבותית של תנועה מסוימת", כתב האדריכל שמואל מסטצ'קין על תהליך תכנון הפרויקט. "זה משפיע על מחשבתי בזמן עבודת התכנון ועל כן בקשתי לעשות את המבנה צנוע, חזק ואסתטי. לשם כך בחרתי להבליט שלד בטון חשוף, ציפויי קיר משופעים לבנים, לקבוע בבניין מסלול תנועה נוח לעובד ולאדם המבקר בו, ולתת מקום ליצירתם של אמני הקיבוץ". (מתוך: לבנות ולהבנות בה : ספר שמואל מסטצ'קין – אדריכלות הקיבוץ בישראל / עורכים – מוקי צור ויובל דניאלי).

שימור אמנות הקיר בבית הקיבוץ הארצי
כתבה מאת נעמה ריבה במוסף "דה מרקר נדל"ן" מ-7.9.21 הסוקרת את החלטתה של התנועה הקיבוצית לעזוב את בית הקיבוץ הארצי בתל אביב שהציתה מחדש את המחלוקות הפנימיות בתנועה ואת המאבק על שימור הבניין ואוצרות האמנות הייחודיים שנמצאים במקום.
לקריאת הכתבה

מיכאל יעקובסון, "סיבוב בבית הקיבוץ הארצי ברחוב לאונרדו דה־וינצ'י בתל אביב, יומן הרשת "חלון אחורי".

מידע נוסף על היצירה
סגור