מספר יצירה: #3279
ירושלמי טל
2022
ארכאולוגיה, עולם החי
משאית
משאית
פרטית
7.5X2.4 מטר
צבע
ציור
ציבורי
חוץ
כן
בעלי חיים
האוצרת ויזמית התרבות רונית רייק הזמינה אמנים לצייר על גבי המשאיות, מתוך מחשבה על הנגשת האמנות לקהל רחב בכל רחבי הארץ בדרך מקורית. לדבריה, הרעיון צמח אחרי ההשבתה המוחלטת של תקופות הסגרים – והיא רואה במיזם כלי להשבת החיים לתרבות והתרבות לחיים. לשם ביצוע התוכני היא פנתה אל חברת "פליינג קרגו", וזו נענתה ליוזמה המקורית והפכה את משאיות המשלוחים שלה החברה לאמנות בתנועה. ״החברה הסכימה לוותר על הלוגו הגדול שהיה על דפנות המשאית לטובת עבודות אמנות מקוריות, שציירו אמנים מובילים ישירות על גבי המשאית״, היא אומרת. כך הפכו המשאיות למצע לציור בפורמט עצום. לצורך הביצוע העמידה החברה במה מיוחדת במרכז הלוגיסטי שלה. כל אמן הגיע עם סקיצה, ופיתח לעצמו טכניקה לציור על גבי המשאית, לפי חגית פלג־רותם, פורטפוליו
על המשאית מצוירים בעלי חיים, שההשראה להם באה מפסיפסים שנמצאו בישראל: פסיפס הציפורים בקיסריה, הפסיפס מבית הכנסת במעון והפסיפס מלוד. הציפורים, הנמרים, הארנבות והאיילים צוירו בסטודיו ע"י פיח, נר דולק שנע לאורך הבד ומפייח את קו המתאר של בעל החיים. הציור עם האש הוליד גם צבעוניות של שרפה וחורים שרופים בציור. על גבי המשאית לא ניתן היה לעבוד עם אש, הטכניקה הומרה לציור בספריי, שדומה בנראות לפיח הנר. התחושה שהובילה את הציור על המשאית היא השרפה וההתכלות בד בבד עם האנרגיה העצומה המלווה את תהליך האש והחום. בצידה השני רצתה ירושלמי להנמיך את הלהבות, לכבות את האש וציירה בסקאלה של צבעוניות קרה צמחייה ומים, לפי אתר המיזם "אמנות בדרכים".