מספר יצירה: #2845

אמן:
ארדון מרדכי, גולדשטיין ג'ורג'
תאריך:
1979
נושא:
יהדות
יישוב:
ירושלים
כתובת:
בית החולים שערי צדק, המבואה
בעלים:
בית החולים שערי צדק
מידות:
2X3 מטר (כל אחד מעשרת השטיחים)
חומרים:
טקסטיל
טכניקה:
אריגה
מבנה:
ציבורי
מיקום:
פנים
יצירה קיימת
כן

מדרש האותיות

" […] תורת הסוד היהודית התייחסה לכל אות כאל מערכת מוצפנת הכולאת בתוכה את סודות הבריאה, והדברים מודגשים בעוצמה רבה בספר יצירה, מן הקדומים שבספרי המיסטיקה היהודית. מתואר שם כיצד נברא העולם מ־32 'נתיבות החוכמה', אבני הבניין של היקום שהן 22 אותיות הא"ב ועשר הספירות מ־10-1. ב'מדרש האותיות" המובא באקדמות לספר הזוהר' מסופר כיצד ניגשו אותיות הא"ב אל הבורא כדי שיתחיל מהן את הבריאה. על פי מדרש זה, יצר מרדכי ארדון סדרה של עשרה ציורים כנגד עשר ספירות ובהם תיאר את סיפור 22 האותיות. ציורים אלה הפכו דגם לעשרה שטיחים ארוגים  […]. בסופו של דבר בחר האל להתחיל את הבריאה באות ב' ("בראשית ברא"), וכך בציור האות ב' אפשר להבחין בקו אופק ברור המחלק בין העולם הקוסמי השמימי לבין הבריאה על פני האדמה. מן האות ונקודותיה נובעים תחילה הזרעים, הפירות, עץ הדעת וסיפור גן עדן המשולב בו, ומשם אל מגוון של בעלי חיים. רישומם של בעלי החיים השונים, כגון היעלים, הנחש והפיל, מעלים על הדעת ציורים פרה־היסטוריים קדומים וחריטות סלע כגון אלו שנמצאו בהר כרכום, בתמנע ובמקומות אחרים. דמיון זה אינו מקרי. ארדון כמו מקביל בין יצירת העולם וברואיו לבין יצירת הדימויים הללו ביד האדם/האמן. האות א' קיבלה מעמד שונה מיתר האותיות. במדרש היא מקבילה ל'אחד', לאל עצמו, ובה האל בחר להתחיל את עשרת הדיברות (אנכי…). בציור של ארדון היא מופיעה כמקור שפע ומוקפת בכל האותיות האחרות. במקביל לה מרחפת מערכת סימנים אחרת המורכבת מנקודה אדומה במרכז וממנה נובעים עשרה קווים. ארדון, השואב מן המקורות העמוקים של היהדות, אינו משתמש רק באותיות אלא גם בסימנים אחרים שבהם משתמשת תורת הסוד", דוד איבגי.

את השטיחים ארג אמן השטיחים ג'ורג' גולדשטיין (1932–2019) שעיצב גם רהיטים, יצר ויטראז'ים והיה צייר. גולדשטיין היה בין מייסדי המחלקה לעיצוב בבצלאל ושימש מרצה בכיר בה.

מערכת שטיחים של ארדון, דבר, 1983

מידע נוסף על היצירה
סגור