מספר יצירה: #7544

אמן:
אשקלון מוריס
תאריך:
1939
נושא:
דמויות, היסטורי, התיישבות, כיתוב, מפה
יישוב:
ארצות הברית
כתובת:
הביתן הישראלי, ניו יורק
בעלים:

מידות:
חומרים:
טכניקה:
חריטה
מבנה:
ציבורי
מיקום:
חוץ
יצירה קיימת
לא

תבליטים

"רק בביתן ארץ־ישראל שביריד הבינלאומי בניו־יורק (ב־Flushing Meadow), 1939, זכתה האמנות הארצישראלית לייצוג נאה, אשר אף הוא כפוף היה בחלקו לתעמולה הציונית. עתה, לרקע האסון הגדול המרחף מעל אירופה, ומעל היהודים בפרט, וגם לרקע שוך גל 'המרד הערבי הגדול' ו'המאורעות', ובמיוחד – בעקבות פרסום 'הספר הלבן' האוסר על עליית יהודים לארץ־ישראל – ביקשה התנועה הציונית להציג תמונה אופטימית במיוחד של הישגי המפעל ההתיישבותי, התעשייה, התפתחות הערים וכו'. את הביתן עיצב אריה אל־חנני בסגנון מודרניסטי 'בינלאומי': שלוש יחידות קובייתיות לבנות בגדלים שונים, שמגדל מרובע נוסק מפינתן ('חומה ומגדל') ובתוכן מחולק החלל לאולמות־תצוגה. מעל שער הכניסה (העשוי עץ אקליפטוס, המסמן את מפעל ייבוש הביצות, ועליו סמלי שבטי ישראל) עיצב אל־חנני בנחושת (בביצועו של מוריס אשקלון) […] שלוש פיגורות ארכאיות המייצגות 'לימוד, תעשייה וחקלאות' (בידי הדמויות – מחרשה, פטיש ומגילה). כבר כאן נרמז המסר העיקר של תצוגת הביתן: הקשר ההיסטורי בין העם היהודי וארץ־ישראל.", מתוך גדעון עפרת, "ביתני א"י בתערוכות הבינלאומיות 1936–1939", 2020.

 

מוריס אשקלון (קליין) (1913–2003) היה פסל ומעצב תעשייתי ישראלי. הוא נולד במזרח הונגריה, ובגיל 15 עזב את משפחתו ונסע ללמוד אמנות באקדמיה לאומנויות היפות Beaux Arts בבריסל. בשנת 1934, לאחר שהשלים את לימודי האמנות הפורמליים בבריסל ובמילאנו, עלה ארצה. בשנת 1939 יצר את תבליט הנחושת העצום בגובה 14 רגל של שלוש דמויות. מוריס הוזמן ליצור עבור הביתן ההיסטורי החשוב אשר הציג לעולם את הרעיון של מדינה יהודית מודרנית. עבודה זו היא כיום חלק מאוסף מוזאון ספרטוס בשיקגו. בשנות ה־30 המאוחרות, ייסד אשקלון חברה ישראלית לייצור עיצובים אמנותיים, פל־בל, אשר יצרה מנורות מנחושת ופליז ומוצרי יודאיקה נוספים וכן אמנות עיצובית חילונית ופריטים שימושיים אשר יוצאו בכמויות גדולות לכל רחבי העולם. במהלך מלחמת העצמאות עיצב תחמושת לצה"ל, ולבקשת הממשלה הסב את מפעלו כדי לייצר תחמושת במסגרת המאמץ המלחמתי. בשנת 1956 היגר אשקלון לארצות הברית, והתגורר בניו יורק ובלוס אנג'לס. הוא רכש מוניטין כחרש כסף מומחה, ויצר כתרי תורה מרהיבים לבתי כנסת ומוצרי יודאיקה טקסיים נוספים אשר למד אודותם בצעירותו. בשנות ה־70 המאוחרות, בית המלאכה של אשקלון הועבר לאזור פילדלפיה. יצירות האמנות שלו נמצאות במקומות ציבוריים בכל רחבי ארצות הברית, מקסיקו וישראל. עבודותיו נמצאות באוספים שונים, ובהם מוזאון היהדות (ניו יורק), המוזאון האמריקאי להיסטוריה יהודית בפילדלפיה, מוזאון ספרטוס בשיקגו, האוניברסיטה ליהדות בלוס אנג'לס.

מידע נוסף על היצירה
סגור