חברי הקיבוץ

"הציור נעשה בטכניקת הבואון־פרסקו הדורשת מיומנות רבה בשימוש בחומרי הטיח, בסטוקו ובאינטונקו – שכבות הטיח המורכבות ממינון שונה של חול מחצבה וסיד איטלקי (גראסלו 98%) ובהנחתם על המצע המתאים. פרשת הצבע מורכבת לא פחות. משתמשים בפיגמנטים של תחמוצות מתכת כגון אדום: חלודה של ברזל, ירוק: חלודת נחושת וכו'. פיגמנטים אלה עמידים לתכונותיו המעכלות של הסיד. … Continued

נוער בקיבוץ

צמד ציורי קיר, שצוירו ב־1948 בטכניקת פרסקו בחדר האוכל החדש של המוסד החינוכי בקיבוץ. הציורים מתארים את הווי הנוער בקיבוץ בלימודים ובעבודה. ב־2000 עברו הציורים שימור ונוסרו מן הקירות המקוריים והוצגו בתערוכה הרטרוספקטיבית "יוחנן סימון – דיוקן כפול" שאצרה במוזאון תל אביב לאמנות  טלי תמיר. מאז הם נתלו בחדר האוכל של גן שמואל. ב־2019 עברו … Continued

שימור קרקע בישראל

את הציור "שימור קרקע בישראל" הכין כפרסקו מאנה כץ לבניין הספרייה ההיסטורי של המחלקה לחקר היער באילנות, ועם סגירת האתר ב־1986 הוא הוסר מהקיר ונקבע כתמונה ממוסגרת בספרייה של מרכז וולקני בבית דגן. בציור רואים הרים עם כתמי ייעור, שדות חרושים, עץ רחב־צמרת, נחל כחול־מים וציפורים עפות בשמַים.

ציפורים בטבע

ציר קיר פרי יצירתה של מיכל אפרת על אחד מקירות ביתה.   סיפורה של האמנית מיכל אפרת, ארכיון גבעת חיים מאוחד

ציפורים ופרפרים

ציור קיר על פאה צרה בבית האמנית מיכל אפרת. סיפורה של האמנית מיכל אפרת, ארכיון גבעת חיים מאוחד  

קריתא דירושלם

הפרסקו נעשה ב־1951 בביתו המהנדס וההוגה דוד קוטלר בשיכון מזרחי שברמת גן. האמן יצר גם הדפסי משי קטנים (0.35X0.60) לפי אותו ציור. לימים, כשהוקם המכון ליהדות ולמחשבה בת זמננו על שם דוד ובתיה קוטלר בסביבות 1971, הועתק הפרסקו מקיר ביתו של קוטלר לאולם ע"ש פליישר במרכז אוניברסיטת בר־אילן, מצב השתמרות היצירה: יש לנקותה ולשלט אותה.

חלוצים

בשנות החמישים נבנה חדר אוכל חדש בעין המפרץ ושני הציירים שרגא ווייל ושמואל כץ, שחזרו מהשתלמות בטכניקת פרסקו באיטליה הוזמנו לצייר על קיר פנימי באורך כ־15 מטר. הם ציירו 9 דמויות נפרדות ברוח הראליזם הסוציאליסטי. בציורים מתוארים גברים ונשים מלאי כוח ויופי בסצינות חקלאיות: דייג ורשת, קוטפת התפוזים, הרועה והכבשה וכו'. בשנות השמונים במהלך שיפוץ … Continued