מספר יצירה: #1580

אמן:
בהשראת אפרים ליליאן
תאריך:
1927
נושא:
ישראל, ציונות
יישוב:
כפר סבא
כתובת:
בית ויצ"ו, ויצמן 83
בעלים:
מידות:
חומרים:
טיח
טכניקה:
תבליט
מבנה:
ציבורי
מיקום:
חוץ
יצירה קיימת
לא

ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים

תבליט מעשה ידי האמן ליליאן בחזית בית שרה אהרוני או "הארמון" בפי תושבי כפר סבא, כיום בית ויצ"ו בעיר. היצירה כיום מכוסה שכבת טיח.

את הבית בנה בן־ציון אהרוני (אהרונוביץ) ומספר נכדו בן־ציון כהנא: "הבית העומד על תילו עד היום ונקרא 'בית שרה' על שם סבתי שרה אהרוני, משמש כבית ויצ"ו. סגנונו אופייני לאדריכלות האקלקטית של שנות העשרים. בן־ציון הסתובב ברחובות תל אביב שנבנתה באותה תקופה, ובחר מוטיבים שונים לביתו: גרם מדרגות מעוטר, עמודים עם כותרות קלאסיות, חלונות מחודדים בסגנון ניאו־גותי ,קשתות מחודדות, מעוגלות וקטומות ועוד. על גג הבית נבנתה פרגולה ששימשה סוכה בחג הסוכות. מעל דלת הכניסה הותקן לוח מגולף לפי תחריט של האמן ליליאן ובו דמות של זורע בשדות ומעליו הכתובת "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו". בארבע פינות הלוח האותיות "ב" ו "א",  ראשי תיבות שמו, ושנת הבנייה העברית "תר" ו-"פז" כלומר 1927. נראה שהתבליט עדיין קיים, אך מוסתר בשכבת טיח. מעליו היה חלון מחודד ובו זכוכית עם תשליב האותיות "ב" ו-"א"."

 

מתוך תיק תיעוד על בית אהרוני שחיבר משרד 'אמנון בר־אור אדריכלים בע"מ באוגוסט 2008:

"מעל הכניסה הראשית לבית עובד בטיח תבליט אשר היה, ככל הנראה, עשוי טיח. התבליט הוא העתק כמעט מדויק של עבודת התחריט של האמן היהודי אפרים משה ליליאן אשר שולבה בכרזה של הקונגרס הציוני החמישי בשנת תרס"ב. בתבליט נראית דמות מלאך אשר מגוננת על דמות יהודי זקן הצנוף תחתיה. המלאך מצביע לכיוון השמש העולה בו נראית דמות יהודית נושאת מחרטה ושני שוורים. בתבליט נראה משפט בחלקו השמאלי התחתון, אולם איכות התמונה המתעדת אותו לא מאפשרת לקרוא את הכתוב. בכרזה המקורית של ליליאן ניתן לראות פרטים נוספים אשר לא ניתנים לזיהוי בתבליט אך בהחלט ייתכן כי היו קיימים בו: סביב היהודי ניתן לראות שיחים קוצניים הדומים לגדר תיל המאיימים עליו. בצידו הנגדי של הציור נראית חיטה המתנודדת ברוח. המשפט בתחתית הציור הוא "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים" אשר לקוח מתוך תפילת השמונה עשרה.

אפרים משה ליליאן (1874–1925) למד אמנות בקרקוב ובווינה. ביצירתו ליליאן יצר אוצר חזותי של דימויים וסמלים אשר היו לאבני דרך ראשונות לגיבוש חזותי וסמלי של הציונות. אוצר דימויים זה היה תולדה של גורמים רבים אשר השפיעו על עבודותיו, ביניהם מוצאו הדתי מזרח־אירופי, המסגרת החילונית במערב אירופה בה התחנך כאמן. השפעות של תרבויות ודימויים נוספים השאובים מהאמנות המצרית, היפנית, דימויים נוצריים (כגון מלאך בתבליט), ודימויים הלקוחים מעיטורי ספרים יהודיים. בשנת 1906 ליליאן הגיע לארץ ישראל לכמה חודשים יחד עם בוריס שץ ותרם להקמת בית ספר בצלאל על ידי שץ. ליליאן השפיע על עיצוב דמותו האמנותית של בצלאל ושל האמנים שהתחנכו שם כגון רבן, זאת בעיקר בדימויים ובסמלים הציוניים בהם השתמש כגון השמש העולה. כמו ביצירות רבות של ליליאן גם יצירה זו מביעה את שלילת הגלות והגאולה בעלייה לארץ. היהודי בגולה נמצא בסכנה ועליו לעלות ולעבוד בארץ ישראל.

 

מצב השתמרות היצירה: המקום מסויד בשפריץ. ייתכן שהיצירה מצויה מתחת לסיד. המבנה במצב שלם.

 

תיק תיעוד של המבנה מ־2009 באדיבות משרד אמנון בר־אור–טל גזית אדריכלים בע"מ

מידע נוסף על היצירה
סגור